Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Rozmowy oceniające pracownika - przykłady, pytania, czyli jak przyłapywać na dobrej robocie

Udostępnij artykuł

Rozmowy oceniające pracownika - przykłady, pytania, czyli jak przyłapywać na dobrej robocie

Nowy rok, nowe cele. A jak cele - to rozmowy podsumowujące i oceniające. I chociaż podobno oceniać jest nieładnie, to w życiu zawodowym każdego dnia jesteśmy oceniani (i oceniamy!).

Co zrobić, aby oceny te wzmacniały, a nie ściągały w dół? Jak przyjmować ocenę jako pracownik? Jak przygotować się do rozmowy podsumowującej? O czym pamiętać, aby prowadzenie rozmów oceniających i rozwojowych przyniosło konkretne efekty?

W dzisiejszym artykule przyglądamy się rozmowom oceniającym z dwóch perspektyw - pracodawcy i pracownika.

Dlaczego warto rozmawiać (i oceniać)

Nie da się ukryć, że zwłaszcza dla pracowników rozmowa oceniająca i podsumowująca wiąże się z niemałym stresem. Z kolei dla menedżera proces ten wymaga czasu na przygotowania, ale też z odpowiedniego nastawienia. Dlaczego jedna i druga strona właściwie ma podejmować ten wysiłek?

Celem rozmowy oceniającej jest rozwój. Zadaniem menedżera jest pomoc w nim, a pracownika - uświadomienie sobie jego istoty i kierunku. Dla obu stron efektem rozmowy oceniającej powinno być zabezpieczenie efektywnej realizacji zadań w długiej perspektywie czasu. To moment, w którym ustalamy zadania i indywidualne cele dopasowane do strategii organizacji. To czas, kiedy mówimy otwarcie o wzajemnych oczekiwaniach. To wreszcie najlepszy moment, kiedy obie strony mogą potwierdzić, czy jest szansa na awans i czy dany pracownik może rozwinąć się w strukturze firmy. Podsumujmy zatem korzyści dla menedżera i pracownika wynikające z rozmowy oceniającej.

Rozmowa oceniająca  - korzyści dla menedżera

Rozmowa oceniająca - korzyści dla pracownika

5 zasad rozmowy oceniającej

Aby rozmowa podsumowująca i oceniająca przyniosła efekty i nie była bardzo stresującym wydarzeniem, musi mieć swoje zasady. Te powinny być jasne zarówno dla menedżera, jak i pracownika. Jakie to zasady?

  1. Jest prowadzona w cztery oczy.
  2. Jest poufna.
  3. Umożliwia szczere wyrażenie opinii dla obu stron.
  4. Koncentruje się na zaplanowaniu rozwoju pracownika.
  5. Opiera się na wzajemnym zrozumieniu i szacunku.

Te 5 zasad to tylko jeden z elementów, które składają się na sukces lub porażkę rozmów oceniających. Kolejnym elementem jest odpowiednie przygotowanie - zarówno po stronie menedżera, jak i pracownika.

Przygotowanie do rozmowy oceniającej z perspektywy menedżera

Przygotowanie do rozmowy oceniającej z perspektywy pracownika

Rozmowa oceniająca to sprawdzian kompetencji

Rozmowy oceniające są papierkiem lakmusowych kompetencji, zwłaszcza dla menedżera. Jakie kompetencje warto wzmacniać w kontekście rozmów oceniających?

 1. Komunikacja interpersonalna

 2. Feedback

 3. Zrozumienie psychologii pracy

 4. Kompetencje przywódcze

 5. Planowanie i organizacja

 6. Rozwiązywanie konfliktów

 7. Rozwój zawodowy

 8. Asertywność

 9. Otwartość na zmiany

 10. Budowanie relacji

Perspektywa pracownika także jest wymagająca. Ten nie tylko powinien być zdolny do samooceny, ale także potrafić określać cele zawodowe, przyjmować i dawać feedback, być otwartym na rozwój, zadawać i pogłębiać pytania. Jeśli czeka Cię rozmowa oceniająca, pamiętaj, że to najlepsza okazja do współtworzenia planu rozwoju zawodowego i zrozumienia, jak możesz przyczynić się do osiągnięcia celów organizacji. Bądź otwarty, aktywny i gotów do współpracy.

Nikt nie jest nieomylny!

Rozmowa oceniająca to temat wymagający wysokiej wrażliwości, empatii i delikatności. Na jej przebieg wpływają m.in. otoczenie, relacja między pracownikiem a menedżerem, wyniki i poziom realizacji celu.

Nierzadko na rozmowę oceniającą rzutują także błędy poznawcze. Warto je sobie uświadomić i zadać sobie pytanie - czy aby na pewno moja ocena lub samoocena jest maksymalnie obiektywna?

A pytaniami pomocniczymi, które pomogą nam odpowiedzieć na to główne pytanie, są m.in.:

Najważniejsze, to aby w rozmowie oceniającej podstawę stanowiły szczerość, zaufanie i otwartość na feedback. Tylko tak zminimalizujemy ryzyko błędów oceniania, a zwiększymy szansę na rozwinięcie największych korzyści wynikających z rozmowy oceniającej. Zarówno z perspektywy menedżera, jak i pracownika.

Życzymy Ci samych efektywnych, rozwijających rozmów oceniających! A jeśli temat szczególnie Cię zainteresował, koniecznie obejrzyj webinar Rafała Drohojowskiego: Rozmowa roczna, kwartalna, podsumowująca. Szansa, czy przykry obowiązek?